Televisiekijken blijft populairste manier van ontspanning in Nederland

Al jarenlang wordt geroepen dat de televisie geen lang leven meer is beschoren. En al evenveel jaren blijkt dat het tegendeel waar is: televisiekijken slokt in Nederland namelijk nog altijd de meeste mediatijd op, zo blijkt uit onderzoek van Deloitte, GfK en SPOT. Wel verandert de manier waarop er in ons land televisie wordt gekeken. De televisiekijker zit namelijk niet meer stipt bij aanvang van het programma klaar om een avondje tv te gaan kijken, maar maakt veel vaker gebruik van diensten zoals Uitzending Gemist en kijkt vaker programma’s terug die zijn opgenomen met de harddisc recorder.

Televisiekijken blijft populairste manier van ontspanning in Nederland

Bron: SPOT

Deze nieuwe manieren van televisiekijken hebben echter nauwelijks invloed op de ‘ouderwetse’ manier van live televisiekijken. Van de gemiddeld 200 minuten die in 2014 per dag naar de tv werd gekeken, was 180 minuten live televisie en slechts 10 minuten uitgesteld tv kijken via de harddisc recorder. Wel is in het onderzoek het kijken via online streamingdiensten (zoals Netflix en Uitzending Gemist) niet meegenomen.

Trends: Video On Demand en Betaal TV

Wanneer er wel naar factoren als online streamingdiensten wordt gekeken, blijkt dat deze erg populair zijn in film- en televisiekijkend Nederland. Maar liefst 56% van de deelnemers aan het onderzoek heeft wel eens gebruik gemaakt van een Video On Demand dienst (VOD). Hierbij zijn niet alleen gratis aanbieders zoals Uitzending Gemist meegerekend, maar ook betaalde streamingdiensten zoals Netflix en HBO. Hiermee is Video On Demand één van de grootste trends binnen de TV-sector.

In samenhang met de populariteit van Video On Demand diensten is er ook een toename van Betaal TV te zien. Minder dan de helft van de televisiekijkers (43%) heeft nog enkel een basis TV-pakket waarbij geen extra kosten worden gerekend. 24% heeft een abonnement op een betaal TV-dienst en 6% maakt gebruik van een pay-per-view constructie. Ook kanalen die zich specialiseren in één onderwerp (zoals misdaadseries of sport) blijken te winnen aan populariteit.

Met z’n allen op de bank

Wie denkt dat televisiekijken een individuele bezigheid is, komt bedrogen uit. Nederlanders kijken graag samen naar de TV. Social media zoals Twitter en Facebook leveren bovendien een belangrijke bijdrage aan de kijkbeleving. Ruim een derde van de kijkers stuurt wel eens een berichtje naar anderen die naar hetzelfde televisieprogramma kijken. Dat in de leeftijdscategorie 13-17 jaar deze groep twee keer zo groot is, zal dan ook vast niemand verbazen.

“De waarde van TV is onder meer door social media toegenomen. Door social media kunnen TV-zenders draagvlak voor programma’s versterken, maar dit is zeker ook interessant voor multi-screen adverteerders. Door het toenemend aantal apparaten en nieuwe technologieën worden consumenten en adverteerders nog beter bediend dan voorheen en zijn zij ook beter in staat om rechtstreeks met elkaar te communiceren.” – Marieke van der Donk, director en media-expert Deloitte.

Televisiekijken blijft

Het blijkt dus wel weer: televisiekijken heeft nog niets aan populariteit moeten inleveren. De helft van de Nederlanders kan zich zelfs geen leven zonder televisie voorstellen! Het kijken naar de televisie wordt dan ook veelvuldig genoemd als de manier om te ontspannen na een drukke dag. En inderdaad, wat is er nou lekkerder dan na een lange dag nog languit op de bank te kunnen genieten van je favoriete televisieprogramma?

 

Tags: , , , ,

 

About the author

More posts by