Kunst, Cultuur en Omroep C

In 2006 werd door Kees Twist, voormalig directeur van het Groninger Museum en Ad s’Gravensande, voormalig directeur van de AVRO en het Holland festival Omroep C opgericht, de uitzendorganisatie voor kunst en cultuur. Dit initiatief kwam voort uit de onvrede die deze twee voelde met het beschikbare aanbod van kunst en cultuur op de Nederlandse radio en televisie. Zij waren van mening dat het mediabeleid van de overheid ten opzichte van kunst en cultuur te kort schoot en besloten zelf te proberen binnen het publieke bestel een plek te vinden. Dit met een omroep waarvan de programmering zich puur zou gaan richten op kunst en cultuur en haar liefhebbers zou voorzien van een royaal portie daarvan binnen het kader van het publieke bestel.

omroepc

Net voor de finish

Bij de toetredingsronde in 2009 kwamen er aan de plannen om toe te treden tot dat publieke bestel jammerlijk een einde toen er drieduizend handtekeningen tekort bleken te zijn op de vijftig duizend die daar voor nodig waren. Een spijtig resultaat waardoor dit mooie initiatief vlak voor de eindstreep kopje onder ging.   Toch werd er een manier gevonden om televisie te maken in een samenwerkingsverband met de commerciële televisie zender Het Gesprek, een project van o.a. Ruud Hendriks en Derk Sauer dat zich, zoals de naam al doet vermoeden richtte op debat en conversatie. Omroep C verzorgde voor Het Gesprek de programmering op de zondagavond maar de zender ging een jaar later in 2010 ten onder aan lage kijkcijfers en tegenvallende bedrijfsresultaten. Ook hier bleken de liefhebbers van kunst en cultuur aan het kortste eind te trekken.

Achterhaald of actueel

Na deze perikelen werd het stil rondom het initiatief dat ondanks haar goede bedoelingen toch niet bij machte was om haar doelen te verwezenlijken. Een aantal van de standpunten van beide initiatief nemers; dat het goed zou zijn om de culturele programmering meer te betrekken bij het reguliere aanbod en dat er goed moet worden gekeken naar de definitie van wat er als culturele programmering gezien wordt blijven relevant en actueel. Tot op de dag van vandaag worden veel culturele programma’s aangeboden als hekkensluiters of openers en worden de definities van wat culturele programmering is aan de hand van lopende zaken gedefinieerd. Wellicht is dat zo aangezien dat de aard van het beestje is en blijft de vraag wat kunst en cultuur is en hoe dat in het publieke bestel past er een met meerdere antwoorden. Duidelijk is dat deze discussie immer betrekkelijke materie blijkt te zijn waar het laatste woord nog niet over is gesproken!

logo-hallo-cultuur

 
 

About the author

More posts by