Brussel heeft plannen voor een Europese digitale markt

De voorzitten van de Europese Commissie, Jean-Claude Juncker, lijkt zijn verkiezingsbelofte om de Europese digitale markt samen te smelten in te willen lossen. Afgelopen week werden 16 nieuwe initiatieven onthult die de digitale grenzen op ons continent moeten wegnemen.

Doel

Het doel van de initiatieven is om te komen tot een enkele Europese wetgeving en het verwijderen van alle obstakels die de verschillende digitale markten in Europa op dit moment nog scheiden. Dit zal ertoe moeten leiden dat er één Europees netwerk ontstaat waar consumenten kunnen kiezen uit een beter aanbod en waar bedrijven probleemloos producten en diensten kunnen leveren aan klanten in heel Europa. De Commissie denkt dat internetbedrijven hierdoor uiteindelijk meer omzet zullen genereren en dat er honderdduizenden banen zullen ontstaan in Europa.

3 steunpilaren

De 16 voorgestelde initiatieven steunen op drie belangrijke pilaren:

De eerste steunpilaar is een betere toegang voor consumenten en bedrijven tot digitale goederen en diensten uit heel Europa. Dit moet onder andere worden bereikt door op het gebied van e-commerce en copyright één wetgeving aan te nemen, door ervoor te zorgen dat bezorgkosten dalen en door ervoor te zorgen dat consumenten uit alle landen gebruik kunnen maken van hetzelfde aanbod tegen dezelfde prijs.

De tweede steunpilaar is het creëren van een gelijk speelveld voor digitale netwerken en innovatieve diensten. Dit wil de Commissie onder andere bereiken door de telecomwetgeving flink aan te passen, door investeringen in snellere breedbandverbindingen te stimuleren, door betere privacyregels voor online gegevens op te stellen en door het downloaden en verspreiden van illegale content strenger aan te pakken.

De derde steunpilaar is het maximaliseren van het groeipotentieel van de digitale economie. Dit wil Europa onder andere bereiken door een nieuwe richtlijn voor vrij verkeer van gegevens in Europa op te stellen en door nieuwe standaarden voor interoperabiliteit te definiëren voor belangrijke markten als de elektronische gezondheidszorg en energiemarkt. Ook moeten een nieuwe digitale maatschappij worden gecreëerd waarin burgers hun digitale vaardigheden kunnen inzetten om de kans op een baan te vergroten en waarin zakelijke netwerken op elkaar worden aangesloten.

Een betere toekomst?

Of de ambitieuze plannen van de Europese Commissie ook daadwerkelijk worden gerealiseerd zal de toekomst moeten uitwijzen. Eerdere plannen die de Europese Unie had om op de markt voor mobiele telefonie roaming-kosten binnen Europa uit te bannen zijn tot dusverre nog steeds niet uitgevoerd en we kunnen ons dus voorstellen dat het vertrouwen van de consument niet erg hoog is.

Daarnaast heeft de Europese Commissie zich onlangs ook in Nederland nog impopulair gemaakt door te stellen dat de ACM ten onrechte heeft geoordeeld dat KPN zijn glasvezelnetwerk moet openstellen voor de concurrentie. Volgens de Commissie zou KPN geen monopolist zijn, omdat het Ziggo als landelijke concurrent heeft. Wat echter vergeten wordt is dat glasvezelinternet een stuk sneller is dan kabelinternet en dat het juist de huidige concurrentie is die er op het glasvezelnetwerk voor zorgt dat er een betaalbare prijs kan worden betaald.

Vodafone, een van de providers die glasvezelinternet aanbiedt via het netwerk van KPN, is het dan ook niet eens met de kritiek van de Europese Commissie. Vodafone stelt dat de consument weinig meer te kiezen heeft als het glasvezelnetwerk niet open blijft. De Britse provider heeft daarmee zeker een punt, zeker omdat het juist de ACM was die eind vorig jaar besloot dat KPN glasvezelboer Reggefiber, en daarmee het Nederlandse glasvezelnetwerk, mocht overnemen zolang het netwerk open zou blijven.

 

Tags: , , , ,

 

About the author

More posts by